Programma 2024

Let op: dit programma is onder voorbehoud van (zaal)wijzigingen.

Je kunt je direct aanmelden voor sessies. Dat kan via onze Vakdag app.

Instructies om je aan te melden voor sessies vind je hier (PDF: sessiesselecteren.pdf)

Ochtendprogramma

  1. 9.00 - 10.00

    • Theaterzaal 9.00 - 10.00 Het fonds van de toekomst. Ben jij er klaar voor? Richard van Hooijdonk (Trendforce) foto:Richard van Hooijdonk Ben jij klaar voor de toekomst van AI en technologie voor het fonds van morgen?

      De wereld verandert in snel tempo. Nieuwe technologie speelt een grote rol in deze veranderingen, maar hoe gaan we daarmee om? Of het nu gaat om marketing, sales of betalen, of zelfs het bepalen van de strategie van jouw fonds: AI, ook wel kunstmatige intelligentie genoemd, zal in de toekomst een doorslaggevende rol spelen in succes en resultaten. We moeten dus samenwerken met technologie, maar hoe doe je dat?

      We moeten onze organisaties klaarmaken voor deze snelle veranderingen. Als we dat niet doen, blijft alles bij het oude. Resultaten zullen snel achteruitgaan en het einde van het fonds in zicht. Wat betekent dit voor leiderschap en wat is nieuw leiderschap precies? Hoe geef je leiding aan grote veranderingen en hoe manage je deze onzekerheid?

      De keynote van trendwatcher & futurist Richard van Hooijdonk biedt je een inspirerend doorkijkje in de fondswereld van morgen en geeft je richting over hoe je daar kunt komen. Er komen talrijke tips, cases en voorbeelden voorbij waar je van kunt leren. Zorg dat je de opening niet overslaat, zodat ook jij klaar bent voor de toekomst.

    10.00 - 10.30

    • 10.00 - 10.30 Koffiepauze

    10.00 - 15.30

    • Queens Club - Data Inside 10.00 - 15.30 1 op 1 sessie inclusief advies: hoe datagedreven is jouw organisatie? Data Inside Wil je graag weten waar jouw organisatie staat als het gaat om datagedreven werken? Ben je benieuwd waar quick wins liggen om je fondsenwerving te verbeteren? In een 1 op 1 gesprek (15/20 min) met één van onze data consultants krijg je een aantal vragen over het gebruik van data in jouw organisatie. Na afloop ontvang je een persoonlijk advies waarin we beschrijven waar jouw organisatie staat en wat de eerste next steps zijn om jouw organisatie (nog) meer datagedreven te maken.

      Er zijn beperkte plekken, dus reserveer snel een tijdslot via de website van Data Inside! https://www.datainside.nl/event/1-op-1-sessie-quickscan-hoe-datagedreven-is-jouw-organisatie-eigenlijk/
    • Queens Club - Data Inside 10.00 - 15.30 1 op 1 sessie: laat je door AI ondersteunen bij jouw (direct mail) programma Data Inside Razendsnel antwoorden op de meest uiteenlopende vragen voor jouw jaarplan? Of een extra specialist laten aanhaken in een discussie over jouw direct mail brief? In deze 1 op 1 sessie (15/20 min) laat onze AI specialist op de stand bij Mailtraffic zien dat het gemakkelijker, sneller en creatiever kan met AI. En heb je na een brainstorm een wand vol met memo's te verwerken? AI zet alles in een oogwenk voor je op een rij.

      Er zijn beperkte plekken, dus reserveer snel een tijdslot via de website van Data Inside! https://www.datainside.nl/event/1-op-1-sessie-laat-je-door-ai-ondersteunen-bij-jouw-direct-mail-programma/

    10.30 - 11.15

    • Zaal 117 10.30 - 11.15 Vooruit! Impact maken met bedrijven en samen investeren Marjorie van Geenhuizen (OndernemendInCultuur), Suzanne van Esser (De Rake Zaak) en Fion Sanders (Discovery Museum) foto: Marjorie van Geenhuizen foto: Suzanne van Esser foto: Fion Sanders Suzanne van Esser en Marjorie van Geenhuizen bieden een interactieve sessie over de manier waarop je bedrijven kunt verbinden aan jouw goede doel. Dat vraagt een andere manier van marktbenadering, veel creativiteit en ondernemerschap. In hoog tempo nemen zij je mee in hun ervaringen aan de hand van enkele modellen en best practices met maatschappelijke en culturele organisaties. Fion Sanders, fondsenwerver van het Discovery Museum in Kerkrade, vertelt over een succesvolle nieuwe propositie voor bedrijven: de werving van Maatschappelijk Aandeelhouders.

      Tijdens de sessie kunnen deelnemers hun vragen voorleggen aan de experts en krijgen ze tips mee voor hun eigen aanpak.
    • Zaal 116 10.30 - 11.15 Fondsenwerving en ethiek Isabel de Bruin Cardoso (Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit) en Diederik Slot (Porticus) foto: Isabel de Bruin foto: Diederik Slot Fondsenwervers werken in het vertrouwen van gevers. Daarom is ethiek zo'n belangrijk onderwerp om regelmatig bij stil te staan.

      Non-profit organisaties en goede doelen worden ngo’s doorgaans gezien als ‘goede’ organisaties. Toch komen goede doelenorganisaties en non-profitorganisaties (ngo’s) soms in het nieuws door onethisch gedrag of fraude. Hoe ontstaat onethisch gedrag en wat kunnen fondsenwervers daaraan doen?

      De Bruin legt op basis van haar proefschrift uit hoe de missie, de waarden en de mensen binnen een ‘goede’ organisatie verheerlijkt kunnen worden. Een verheerlijking en prioritering van de missie kan bijvoorbeeld tot een 'doel-heiligt-alle-middelen'-mentaliteit leiden. Hierdoor kunnen onethische middelen (bijv. donateurs onder druk zetten meer te geven) gerechtvaardigd worden om de geïdealiseerde missie maar te behalen. De Bruin noemt dit een 'halo' (een heilige krans).

      Samen met Diederik Slot van Porticus bespreken zij hoe een ‘halo’ kan ontstaan en hoe dit onethisch gedrag kan uitlokken. Diederik vertelt uit zijn praktijk hoe hij bij fondsen halo’s herkent en doet suggesties om de risico's van een halo-effect te minimaliseren. Uiteraard wordt de zaal betrokken bij deze sessie.
    • Zaal 115 10.30 - 11.15 Zó kom je tot een high-performing team Ellen van Buuren (Vogelbescherming) en Martijn Witteman (Elke Dag Beter) foto: Ellen van Buuren foto: Martijn Witteman Hoe zorg je ervoor dat je team resultaatgerichter wordt, zodat ze meer leads, donateurs en leden werven?

      Herken je dit? Met veel ambitie ben je samen aan een nieuw fondsenwervend traject begonnen. Met goed doordachte plannen, een nieuwe werkwijze en veel energie in de opstartfase. Maar na het energieke begin lukt het simpelweg niet om de ambities waar te maken. De verwachte aantallen blijven achter op doelstelling, het team begint aan zichzelf te twijfelen.

      Dit overkwam een team bij Vogelbescherming. Om uit die impasse te komen is de samenwerking met Elke Dag Beter gezocht. Het verhaal over hoe we dit hebben doorbroken, delen we met je in deze sessie. Ellen en Martijn nemen je mee in de 5 frustraties van teams én hoe je die frustraties aanpakt.

      Dit haal je uit de sessie:
      - Welke vijf frustraties weerhouden teams ervan hun ambities waar te maken,
      - Inzicht in welk obstale jóuw team het meeste tegenhoudt,
      - Hoe dan; zó zorg je voor een doorbraak.

      Tip: Kom samen met mensen uit je team om het maximale uit deze workshop te halen.
    • Zaal 112 10.30 - 11.15 Ngo 3.0: Een weg van vernieuwing in fondsenwerving Balt Leenman (TwoPurpose) foto: Balt Leenman Tijdens deze interactieve sessie gaat technologie-strateeg Balt Leenman, auteur van ‘NGO 3.0, een weg naar digitale transformatie voor non-profits’, in op hoe innovatie en organisatie-alignment een sleutelrol spelen in het succes van fondsenwerving. Hij deelt zijn visie op de invloed van nieuwe technologie voor fondsenwerving en marketing automatisering. Ontdek hoe jouw organisatie kan profiteren van deze frisse, toekomstgerichte benadering.

      Dit haal je uit de sessie:
      - een eerlijk verhaal over de reis van tientallen nonprofit organisaties op het gebied van digitalisering,
      - hoe nieuwe technologie impuls aan innovatie kan geven,
      - hoe je nieuwe doelgroepen bereikt met online marketing automatisering,
      - hoe je erachter komt wat jouw organisatie aan kan,
      - hoe organisatiestrategie innovatie kan maken of breken,
      - houvast voor de toekomst: wat hangt ons boven het hoofd op het gebied van AI en datagedreven werken?

      Balt behandelt ook jouw prangende vragen tijdens deze sessie.
    • Zaal 111 10.30 - 11.15 Panel: De plannen van het nieuwe kabinet voor de non-profit sector Liana Hoornweg (Partos), Lau Schulpen (Radboud Universiteit), Jan Geert Vierkant (Metropole Orkest, Kunsten '92) en Petra Hoogerwerf (moderator, Vakblad fondsenwerving) foto: Liana Hoornweg foto: Lau Schulpen foto: Jan Geert Vierkant foto: Petra Hoogerwerf Het nieuwe kabinet heeft een aantal voornemens die het maatschappelijk middenveld flink gaan treffen. Het kabinet Schoof is van plan om te gaan snijden in de belastingaftrek voor giften. De ontwikkelingssamenwerking wacht forse bezuinigingen. De btw op boeken en toegangskaarten voor o.a. theater- en museumbezoek wordt verhoogd. En de mogelijkheden van milieuorganisaties om rechtszaken tegen de overheid te voeren wil men inperken. De Zaal van het maatschappelijk middenveld lijkt te worden ingeperkt. Wat zijn hiervan de oorzaken? Hoe kunnen we ons wapenen, op wat eraan zit te komen? En kunnen we iets leren van vergelijkbare voorbeelden in het buitenland? Tot slot: wat betekent dit voor het vak van fondsenwervers?

      Een pittig panel waarin de zaal actief betrokken zal worden.
    • Zaal 110 10.30 - 11.15 Waarom je Bill Gates niet moet benaderen alsof hij Moeder Teresa is! Samuel Visser (Conversion Fundraising) foto: Samuel-Visser Om een (potentiële) donateur tot actie over te laten gaan, is het essentieel om te weten waarom iemand doneert. Wat is zijn of haar intrinsieke motivatie, welke drijfveren zijn bepalend en hoe kun je daarop aansluiten in je campagneboodschap.

      ‘Investeren’, ‘iets nalaten’, ‘mijn plicht vervullen’. Dit zijn drie van de 27 drijfveren van DonorDrivers.com. Hier horen vier type gevers bij: Oprah Winfrey, Lady Di, Moeder Teresa en Bill Gates. Door Donor Drivers te gebruiken sluit je aan bij wat je donateurs belangrijk vinden. Een Moeder Teresa heeft immers een andere geefbehoefte dan een Bill Gates.

      In deze workshop vertelt Samuel Visser niet alleen de theorie achter Donor Drivers en hoe je de drijfveren kunt uitvragen en gebruiken: hij laaten ook aan de hand van een klantcase zien hoe je via AI passende teksten kunt generen.
    • Royal Bar 10.30 - 11.15 Een grote stap vooruit door je communicatie nog wervender te maken Vera Peerdeman en Hans Broodman (Nassau) foto: Vera Peerdeman foto: Hans Broodman Vraag jij je af of je fondsenwervende communicatie nog beter kan? Kom naar de sessie en leer via welke vier stappen je je werving nog succesvoller kunt maken.

      Tijdens de sessies van Nassau gaan we terug naar de kern van wervende communicatie: de fondsenwerving propositie. Een fondsenwervende propositie verbindt op een aansprekende manier de doelen van jouw organisatie met de wensen en verwachtingen van (potentiële) donateurs en is het vertrekpunt van alle fondsenwerving. Uiteindelijk is je wervende communicatie de directe aanleiding voor mensen om donateur te worden of om een donatie te doen.

      In de Royal Bar nemen Vera Peerdeman en Hans Broodman je stapsgewijs mee in de sleutels tot succes bij fondsenwervende communicatie. Van propositie tot communicatie, van organisatie breed draagvlak voor je propositie tot de vertaling daarvan naar specifieke doelgroepen. Met een speciaal ontwikkelde QuickScan neem je jouw specifieke situatie onder de loep. Leer welke fondsenwerving écht werkt en wat de grote stap vooruit is voor jouw organisatie.

      Wil je liever 1-op-1 in gesprek met de experts van Nassau over jouw fondsenwervende communicatie en jouw grote stap vooruit? Stuur dan een mail naar Maartje Veen via maartje@nassau.nu.
    • Queens Club - Data Inside 10.30 - 11.15 In gesprek met AI voor een sterk, datagedreven jaarplan Margriet Mol en Herco van Houwelingen (Data Inside) foto: Margriet Mol foto: Herco van Houwelingen Stap in de toekomst van data-analyse! Tijdens deze sessie demonstreren Herco van Houwelingen van Vluchtelingenwerk Nederland en Margriet Mol van Data Inside hoe AI je helpt bij het maken van een jaarplan. Herco en Margriet gaan live met AI in gesprek over de benodigde input voor een jaarplan van 2025. Daarna demonstreren ze hoe je AI gebruikt om tijd te besparen en hoe je razendsnel antwoorden krijgt op de meest uiteenlopende vragen voor jouw jaarplan.

      Na afloop weet je hoe je AI kan gebruiken bij het ontwikkelen van een sterk, datagedreven jaarplan (en bij veel meer fondsenwervende vraagstukken).
    • Netwerkplein 10.30 - 11.15 Community Table: Wat verwacht jij van de (online) Vf-community? Jos Jelier Aan de 'Community tables' worden in kleine groepjes vragen van bezoekers besproken. Deze ronde de vraag van Jos Jelier. De Vakdag laat elk jaar weer zien hoe groot de behoefte is aan ontmoeten, leren en inspireren. Via een online community kan dat het hele jaar. Leeft deze wens en welke voordelen zie jij in een online community voor non-profit professionals?

    11.15 - 11.30

    • 11.15 - 11.30 Wisselpauze

    11.30 - 12.15

    • Zaal 117 11.30 - 12.15 Event fundraising: Groeien tegen de trend in Lizzy Kreeftmeijer, Marien Visser (iRaiser), Sharon van Dissel, Rinske Schouls (Stichting ALS Nederland) en Donna van den Muijsenberg (Amnesty International) foto: Lizzy-Kreeftmeijer foto: Marien-Visser Kentaa verandert in september haar naam in iRaiser. Maar het team blijft hetzelfde en ook de missie verandert niet - non-profit organisaties optimaal ondersteunen met hun online fondsenwerving. Dit jaar is de focus van hun sessie op de Vakdag ‘event fundraising’, want er lijkt iets bijzonders aan de hand te zijn.

      Ook dit jaar lopen, zwemmen en fietsen we weer heel wat kilometers voor het goede doel. Tegen de landelijke trend in, waarbij huishoudens steeds minder geven, groeit het aantal donaties dat wordt opgehaald tijdens evenementen. Sterker nog - bij verschillende events is dit jaar het aantal deelnemers hoger dan ooit en het opgehaalde bedrag zelfs verdubbeld.

      Hoe komt het dat evenementen zo goed aanslaan? Wat zijn de voordelen van een eigen event ten opzichte van het aanhaken bij een bestaand event? En wanneer is een fondsenwervend event eigenlijk succesvol? Staat dit in verhouding tot de investeringen die je moet doen en wat leveren events nog meer op dan harde euro’s alleen?

      Lizzy Kreeftmeijer en Marien Visser van iRaiser bespreken tijdens deze interactieve sessie samen met Stichting ALS Nederland en Amnesty International welke trends, learnings en verrassende resultaten er zijn vanuit de laatste edities van de “Sunrise Walk” (Stichting ALS Nederland) en “Schrijf je vrij” (Amnesty International).
    • Zaal 116 11.30 - 12.15 Ontdek de toekomst van marktonderzoek en klantcontact Maurice Wassen, Fred Roodbeen (MarketResponse), Barbara Ellens en Fedor Vriezen (Hersenstichting) foto: Maurice Wassen foto: Fred Roodbeen foto: Barbara Ellens foto: Fedor Vriezen Benieuwd hoe nieuwe technologieën zoals AI de wereld van klantcontact en marktonderzoek transformeert? Tijdens deze sessie nemen Maurice Wasse, Fred Roodbeen (beide MarketResponse), Barbara Ellens en Fedor Vriezen (beide Hersenstichting) je mee op een boeiende reis door hun innovatieve onderzoek.

      Samen verkennen ze de impact van moderne communicatiekanalen - zoals chatbots en live-chat - op de klantervaring. De Hersenstichting stelde eerst een eenvoudige vraag, die werd uitgebreid en verfijnd. Het resultaat? Een diepgaand onderzoek naar de effectiviteit van deze nieuwe kanalen in vergelijking met traditionele opties zoals e-mail, post en telefoon.

      In deze sessie krijg je een exclusief kijkje achter de schermen: van de formulering van de onderzoeksvragen tot het selecteren van de juiste doelgroepen en de praktische uitvoering van het onderzoek. Als kers op de taart delen de sprekers een voorproefje van de resultaten en hoe deze de toekomstplannen van de Hersenstichting zullen vormgeven. Mis deze kans niet om te leren hoe AI en andere nieuwe technologieën jouw klantcontact en -onderzoek naar een hoger niveau kunnen tillen.
    • Zaal 115 11.30 - 12.15 Zoals we nu gaan, gaan we wel echt vooruit? Ilja de Coster (The DonorVoice) foto: Ilja de Coster Vooruit! Als fondsenwervers gaan we vooruit. Toch zijn we vaak onvoldoende zelfkritisch: gaan we wel echt goed vooruit? Al jaren stelt Ilja de Coster hypes in fondsenwerving in vraag en analyseert hij data. In deze sessie brengt hij verschillende conclusies samen in een zoektocht naar de vraag hoe we dan wél echt vooruit kunnen gaan.

      Een tipje van de sluier? Het gaat om een combinatie van inzicht in behavioural science en donorpsychologie, steeds opnieuw data-analyses doen en steeds verder onze processen optimaliseren.

      Opgelet! Deze sessie enkel toegankelijk voor wie kritische zelfreflectie niet schuwt en écht vooruit wil.
    • Zaal 112 11.30 - 12.15 Effectief fondsen werven in natura Martijn Beenen (Stichting People for People) foto: Martijn Beenen Stichting People for People wil samen met het bedrijfsleven een 'purpose army' bouwen om mensen te ondersteunen die noodgedwongen hun huis moeten ontvluchten. De doelgroepen kunnen zich zowel in als buiten Nederland bevinden. De stichting is daarbij in de prettige positie dat er niet aan fondsenwerving voor financiering gedaan hoeft te worden; De focus ligt daardoor volledig op impact maken. People for People gaat wel veel samenwerkingen aan; in ruim twee jaar tijd zijn meer dan 50.000 mensen geholpen door middel van de inzet van goederen, diensten, kennis en medewerkers van meer dan veertig bedrijven.

      People for People werft op een effectieve manier fondsen in natura door middel van partnerships. Waar moet je op letten als je daarmee begint? Martijn Beenen beantwoordt die vraag tijdens deze workshop en neemt je onder meer mee langs belangrijke wetgeving en het ESG-beleid.
    • Zaal 111 11.30 - 12.15 Panel: Samen groeien naar digitale volwassenheid Jan van Velthuizen (Stichting Zorg Adullam), Monique Spaan (Jane Goodall Instituut) en Manon Vollmann (moderator, Procurios) foto: Jan van Veldhuizen foto: Monique Spaan foto: Manon Vollmann Als fondsenwerver maak je graag gebruik van alle middelen die er zijn om donateurs te werven en hun betrokkenheid te vergroten. Steeds meer digitale middelen helpen je daarbij, maar digitale volwassenheid is een reis die je samen met je hele organisatie aflegt.

      Onder leiding van Manon Vollmann  (directeur Procurios) delen fondsenwervende organisaties Jane Goodall Instituut en Stichting Zorg Adullam hun ervaringen in een panelgesprek. Ze vertellen hoe zij stappen zetten naar digitale volwassenheid en geven elkaar concrete tips. Leer van hun praktijkverhalen en ontdek hoe je wellicht ook jouw organisatie verder kunt meenemen op deze reis.
    • Zaal 110 11.30 - 12.15 Meer geld van vermogensfondsen en subsidieverstrekkers voor jouw projecten! Peter Potter en Kim Olaria (SubsidieGezocht) foto: Peter Potter foto: Kim Olaria Elke fondsenwerver is alert op nieuwe subsidieregelingen en vermogensfondsen. Hoe meer mogelijkheden, hoe groter de kans om je project gefinancierd te krijgen. Bij vermogensfondsen en subsidieverstrekkers verandert er veel. In de sessie komen de belangrijkste trends aan de orde. Voor welke onderwerpen komt er meer geld beschikbaar?

      Het vinden van nieuwe mogelijkheden vergt nieuwsgierigheid, creativiteit én handigheid. In deze interactieve sessie geven Peter en Kim hiervoor veel tips en praktijkvoorbeelden.

      Aan de hand van een casus uit de praktijk, krijg je aanknopingspunten om breder te zoeken. Door zoekrichtingen te gebruiken, wordt je creativiteit vergroot. Hierna kun je direct aan de slag. Dat hoeft tegenwoordig minder tijd te kosten door de inzet van nieuwe technologie.

      Na deze sessie heb je volop energie om meer geld te vinden voor jouw projecten!
    • Zaal 210 11.30 - 12.15 Kennissessie Toegift: Gesprekservaringen over een Oranje Fonds op Naam & de succesvolle nalaten campagne van Greenpeace Frances Hilbers-Kuijs (Oranje Fonds, Toegift) en Elly Lont (Greenpeace, Toegift) foto: Frances Hilbers-Kuijs foto: Elly Lont Tijdens deze interactieve kennissessie van Toegift nemen nalaten en grote giften experts Elly Lont (Greenpeace) en Frances Hilbers (Oranje Fonds) je mee in de wereld van de werving van nalatenschappen. Nieuwsgierig hoe je je gesprek met iemand die wil nalaten op de juiste manier voorbereidt? Welke vragen komen aan bod en hoe bereik je gezamenlijk de meeste impact? Frances deelt haar ervaringen uit de praktijk en zoomt daarbij in op de geefconstructie voor het oprichten van een Fonds op Naam.

      Elly zal de nieuwe succesvolle nalatencampagne van Greenpeace toelichten, die op radio en tv een enorm bereik had. Hoe zorg je dat je de juiste doelgroep benadert en wanneer is een campagne succesvol? Ook neemt zij je mee in de juiste opvolging van een campagne.

      Tenslotte lichten Frances en Elly de nieuwe campagne van Toegift.nl toe en vertellen over de tv-commercial die vanaf december dit jaar meer dan 4,5 miljoen Nederlanders gaat bereiken.
    • Royal Bar 11.30 - 12.15 Een grote stap vooruit door je communicatie nog wervender te maken Vera Peerdeman en Hans Broodman (Nassau) foto: Vera Peerdeman foto: Hans Broodman Vraag jij je af of je fondsenwervende communicatie nog beter kan? Kom naar de sessie en leer via welke vier stappen je je werving nog succesvoller kunt maken.

      Tijdens de sessies van Nassau gaan we terug naar de kern van wervende communicatie: de fondsenwerving propositie. Een fondsenwervende propositie verbindt op een aansprekende manier de doelen van jouw organisatie met de wensen en verwachtingen van (potentiële) donateurs en is het vertrekpunt van alle fondsenwerving. Uiteindelijk is je wervende communicatie de directe aanleiding voor mensen om donateur te worden of om een donatie te doen.

      In de Royal Bar nemen Vera Peerdeman en Hans Broodman je stapsgewijs mee in de sleutels tot succes bij fondsenwervende communicatie. Van propositie tot communicatie, van organisatie breed draagvlak voor je propositie tot de vertaling daarvan naar specifieke doelgroepen. Met een speciaal ontwikkelde QuickScan neem je jouw specifieke situatie onder de loep. Leer welke fondsenwerving écht werkt en wat de grote stap vooruit is voor jouw organisatie.

      Wil je liever 1-op-1 in gesprek met de experts van Nassau over jouw fondsenwervende communicatie en jouw grote stap vooruit? Stuur dan een mail naar Maartje Veen via maartje@nassau.nu.
    • Queens Club - Data Inside 11.30 - 12.15 Doelstellingen behalen dankzij krachtige modeltechnieken: zo werkt het! Marijn te Flierhaar en Arné Dutij (Data Inside) foto: Marijn te Flierhaar foto: Arné Dutij Je fondsenwervende doelstellingen halen en dat ook nog effectiever doen? Het kan! In deze sessie laten Marijn te Flierhaar en Arné Dutij van Data Inside je zien hoe je met krachtige datamodellen jouw doelen uit het jaarplan kunt realiseren (en misschien zelfs overtreffen). Tijdens de sessie krijg je een kijkje onder de motorkap van diverse modeltechnieken. Ook brainstormen Marijn en Arné samen met jou en collega-fondsenwervers over creatieve toepassingen van de modellen, zodat je geïnspireerd raakt om deze modeltechnieken in de praktijk in te zetten.

      Je verlaat deze sessie bomvol inspiratie en weet hoe je jouw data kunt inzetten voor het effectiever upgraden, converteren en reactiveren van jouw donateurs.
    • Netwerkplein 11.30 - 12.15 Community Table: Hoe kunnen we als kleine goede doelen de krachten bundelen (bijvoorbeeld op het gebied van marketing) om zo te profiteren van schaal-voordeel? Henri van Avezaath Aan de 'Community tables' worden in kleine groepjes vragen van bezoekers besproken. Deze ronde de vraag van Henri van Avezaath.

    12.15 - 13.30

    • 12.15 - 13.30 Lunchpauze

Middagprogramma

  1. 13.30 - 14.15

    • Zaal 117 13.30 - 14.15 Meer nalatenschappen ontvangen: lessen uit tien jaar Legacy Monitor Lena Vizy en Arjen van Ketel (Legacy Futures) foto: Lena Vizy foto: Arjen van Ketel De inkomsten uit nalatenschappen stegen in het afgelopen decennium met 4,4 procent per jaar – en er is meer te verwachten! De Legacy Monitor brengt jaarlijks alle ontwikkelingen in kaart, ontrafelt succesfactoren en wijst kansen. In deze workshop duiken we in de meest waardevolle inzichten uit tien jaar Nederlandse Legacy Monitor. Waarom kiezen steeds meer Nederlanders voor nalaten aan goede doelen? Hoeveel wordt er nagelaten en aan wie? Wat maakt organisaties succesvol? En hoe is de werving door de jaren heen ontwikkeld?

      Deze interactieve workshop neemt je mee door de meest significante trends. We kijken vooruit en geven praktische tips hoe jouw organisatie in de toekomst effectief en succesvol nalatenschappen kan werven. Laat je inspireren om de enorme potentie van nalatenschappen optimaal te benutten.

      Deze workshop is voor iedereen die zijn of haar organisatie wil voorbereiden op duurzame groei in nalatenschappen en openstaat voor vernieuwing.
    • Zaal 116 13.30 - 14.15 Online haat en de verspreiding van desinformatie: hoe ga je er mee om? Peter Kodde (Stroomversnellers) en Josien Jacobs (Rutgers) foto: Peter Kodde foto: Josien Jacobs Plotseling ligt je organisatie onder vuur: haatberichten worden trending op X en je mailbox overstroomt met bedreigingen. De paniek slaat toe in de organisatie. Was de campagne te activistisch? Hebben we onvoldoende nagedacht wat we aan tegenwind konden verwachten? Wie heeft er belang bij de negatieve stemmingmakerij? De online haat en desinformatie hebben direct invloed op jouw werk als fondsenwerver. Donateurs kunnen afhaken, het zorgvuldig opgebouwde imago wordt op de hak genomen. Kortom: een actueel onderwerp voor iedereen die de Vakdag bezoekt.

      De toon op social media wordt steeds agressiever en ook journalisten en politici zijn steeds vaker doelwit, met verstrekkende gevolgen. Organisaties trekken zich terug uit het publieke debat en personeel meldt zich ziek door stress en onveiligheid. Rutgers kreeg bij de Lentekriebels-projectweek een golf van desinformatie en haat over zich heen.

      In deze workshop vertelt desinformatie-expert Peter Kodde (Stroomversnellers) over de aard en kenmerken van online haat: wie zijn de daders en de slachtoffers en wat motiveert hen? Josien Jacobs van Rutgers deelt wat zij binnen de organisatie meemaakten. Samen gaan ze met de deelnemers aan de slag: hoe een ngo een plan kan maken om o.a. haar woordvoerders te beschermen, weerwoord te bieden en een tegenstrategie te ontwikkelen.
    • Zaal 115 13.30 - 14.15 Slimme fondsenwervers weten dat je met post de aandacht pakt Bas van Breemen (Mindwize) en Nicole de Boer (PostNL) foto: Bas van Breemen foto: Nicole de Boer Post versterkt de mediamix. Zo vormt post in combinatie met online media een krachtige combinatie.PostNL en Mindwize presenteren de resultaten van een neuromarketing-onderzoek naar effecten van post en online fondsenwerving. PostNL laat zien dat post veel aandacht trekt, maar de kijktijd nog verder toeneemt als de consument al een online advertentie heeft gezien of een e-mail heeft ontvangen. Mindwize deelt voorbeelden uit de praktijk en geeft je tips voor een succesvolle direct mail email en banner.

      Je ontdekt:
      - Het effect van post en online middelen op aandacht, emotie en conversie-intentie,
      - Het effect van het combineren van middelen,
      - Welke volgorde van post en online het meest effectief is,
      - Welke elementen op de post, e-mail en banner worden bekeken en welke niet?
      - De succeselementen van een responsgerichte direct mail, e-mail en banner.
    • Zaal 112 13.30 - 14.15 Panel: Geefbereidheid en donateursvertrouwen Wieb van de Donk (Happy Horizon Non-profit, NDP), René Bekkers (VU Amsterdam), Patricia Kerckhoff (Alzheimer Nederland), Joeri Leppens (Goodturn (BE)) en Hayde Zarkeshan (moderator, Maatschappelijke Alliantie) foto: Wieb van de Donk foto: René Bekkers foto: Patricia Kerckhoff foto: Joeri Leppens foto: Hayde Zarkeshan De verontrustende cijfers van VU Geven in Nederland laten zien dat de kurk waar goede doelen op drijft steeds kleiner wordt. De geefbereidheid in Nederland is sterk afgenomen. Komt dit door afnemend donateursvertrouwen, of niet? Hoe komt het dat een groep mensen sowieso niet wil geven aan goede doelen? En waar komt het beeld vandaan dat goede doelen hun geld niet goed besteden of zelfs verspillen? En wat kunnen we doen tegen de vele (online) klachten over o.a. straatwerving en telemarketing? Kunnen goede doelen organisaties iets doen om het tij te keren?

      René Bekkers leidt het onderzoek Geven in Nederland en Wieb van de Donk houdt periodiek een peiling naar donateursvertrouwen. Zij gaan in op de feiten. Alzheimer Nederland groeide in tien jaar tijd met 278 procent. Directeur-bestuurder Patricia Kerckhoff hoe haar organisatie deze groei heeft weten te realiseren en hoe dit samenhangt met donateursvertrouwen en geefbereidheid. Joeri Leppens van Goodturn vertelt hoe in België een coöperatie van goede doelen is opgericht o.a. door zorgen over de kwaliteit van deze wervingsbureaus. Het panel wordt geleid door Hayde Zarkeshan.
    • Zaal 111 13.30 - 14.15 Branding en fondsenwerving: wat doet een merkcampagne voor de groei van je fondsenwerving? Jort Verwer (Ster) en Jakolien van Eijk (KiKa) foto: Jort Verwer foto: Jakolien van Eijk Ster verzorgt, in samenwerking met KiKa, een sessie over de invloed van branding op je fondsenwerving. Tijdens deze workshop nemen Jakolien en Jort je mee in de ontwikkeling van de allereerste merkcampagne van KiKa. We vertellen hoe adverteren op televisie en met onlinevideo bijdraagt aan het versterken van de merkidentiteit van KiKa, waardoor het vertrouwen van donateurs wordt vergroot en nieuwe doelgroepen worden aangesproken.

      Aan de hand van concrete voorbeelden uit de vorig jaar gelanceerde campagne, laten we zien hoe KiKa erin slaagt om emotie en impact te combineren in haar communicatie. Daarnaast biedt Ster inzicht in de samenwerking met maatschappelijke organisaties en hoe gerichte media-inzet kan zorgen voor een breed bereik en een groei in fondsenwerving.
    • Zaal 110 13.30 - 14.15 Hoe vertel je geen eenvoudig verhaal - Capital Campaign Nationaal Holocaustmuseum Marc Noyons (MNP) en Ilona Roolvink (Pebbles Advies & Projectmanagement) foto: Marc Noyons foto: Ilona Roolvink Voor de totstandkoming van het Nationaal Holocaustmuseum (NHm) werd 31 miljoen euro opgehaald. Marc Noyons leidde de Capital Campaign voor het NHm. Hij vertelt over de manier waarop hij gedurende vier jaar steeds meer draagvlak wist te creëren voor het museum. Dat deed hij door de verhalen over de Holocaust te bespreken en verder te delen. Er kwamen toezeggingen vanuit de Joodse gemeenschap. Maar toen het Ministerie van VWS en later de gemeente Amsterdam subsidie toezegden, kreeg het project de wind in de zeilen. Er kwamen bijdragen van de Vriendenloterij, vermogensfondsen, grote bedrijven zoals de NS en major donors. Over de Campagne schrijft hij het boek 'Chai-Leven-Life, Gesprekken met de wegbereiders van het Nationaal Holocaustmuseum’. Ilona Roolvink interviewt Marc Noyons tijdens deze sessie.
    • Zaal 210 13.30 - 14.15 Maak ambassadeurs van je achterban: strategieën van UNICEF Frankrijk en Eudonet Jochem Rupert (Eudonet) foto: Jochem Rupert Het is een terugkerend vraagstuk: hoe activeer je je achterban en hoe vergroot je hun betrokkenheid bij jouw goededoelenorganisatie? Aan de hand van de ervaringen van UNICEF Frankrijk laat Jochem je zien wat je hierin kunt bereiken.

      Tijdens deze sessie gaan we dieper in op de uitdagingen die we ervaren om de eigen achterban zoals donateurs, vrijwilligers en andere betrokkenen zich in te laten zetten voor jouw maatschappelijke doelen. Na deze workshop ben je niet alleen geïnspireerd, maar ook uitgerust met praktische tips. Je weet welke valkuilen je kunt tegenkomen en je krijgt handvatten uit de praktijk die je helpen om zelf aan de slag te gaan.

      Ontdek hoe jouw organisatie haar ambities kan realiseren en een krachtigere impact kan maken!
    • Queens Club - Data Inside 13.30 - 14.15 Ontdek de laatste markttrends en leer van andere fondsenwervers Frank Swinkels, Patrick van Roest, Egbert van Put en Jacqueline Brens (Data Inside) foto: Frank Swinkels foto: Patrick van Roest foto: Egbert van Put foto: Jacqueline Brens Ben je benieuwd wat er in de fondsenwervende markt speelt? En wil je weten hoe jouw organisatie presteert ten opzichte van anderen in de sector? Tijdens deze sessie geeft Frank Swinkels van Data Inside je een uniek inzicht in de fondsenwervingsmarkt en de geeftrends van de afgelopen 12 maanden. Daarna gaan ervaren fondsenwervers Patrick van Roest, Egbert van Put en Jacqueline Brens hierover in gesprek in een boeiende paneldiscussie en leer je tijdens de interactie van andere collega-fondsenwervers in het publiek.

      Aan het eind van de sessie weet je wat de laatste geeftrends in de markt zijn en hoe jouw organisatie het doet ten opzichte van ruim 40 andere goede doelen.
    • Netwerkplein 13.30 - 14.15 Community Table: Hoe kan ik financiering vinden bij (vermogens)fondsen, zonder projecten? John van Duin Aan de 'Community tables' worden in kleine groepjes vragen van bezoekers besproken. Deze ronde de vraag van John van Duin over het vinden van financiering bij (vermogens)fondsen. Ondanks jaren lobbyen stelt het leeuwendeel van de fondsen nog steeds voorwaarden waar niet aan te voldoen valt, zoals uitsluiting van organisatie-, wervings- en personeelskosten.

    13.30 - 15.30

    • Royal Bar 13.30 - 15.30 Café: Krijg inzicht in je digitale volwassenheid Procurios Hoe kan een strategische groeistap in digitale volwassenheid bijdragen aan een grotere en langdurig betrokken achterban? Met behulp van de digitale volwassenheidstest van Procurios krijg je inzicht in waar jouw organisatie staat en waar er kansen liggen. In het Procurios-café zitten consultants klaar om samen met jou naar je ingevulde test te kijken en je van een (vrijblijvend) advies te voorzien. Boek een tijdslot van 15 minuten via de website (na het invullen van de test) of loop binnen om te kijken of er iemand beschikbaar is.

      Test je digitale volwassenheid via deze link: https://www.procurios.com/nl/digitalevolwassenheid/test/fondsenwerving/vakdag

    14.15 - 14.30

    • 14.15 - 14.30 Wisselpauze

    14.30 - 15.15

    • Zaal 117 14.30 - 15.15 Drie gamechanging AI-Usecases voor impactvolle fondsenwerving Paola Hoogervorst (Studio4Impact) foto: Paola Hoogervorst Hoe haal je met AI meer uit je fondsenwerving? AI-trainer en consultant bij Studio4Impact Paola Hoogervorst laat het je aan de hand van drie usecases zien. In deze how-to sessie toont ze hoe je met behulp van ChatGPT een donor persona maakt waar je zelfs mee kunt praten, en een AI-assistent bouwt die wél in de tone of voice van jouw organisatie schrijft. Tot slot laat ze je ervaren hoe je met goede prompts converterende teksten schrijft.

      Door haar achtergrond als marketeer weet Paola hoe een fondsenwerver AI kan inzetten om de doelgroep beter te leren kennen, hun aandacht te vangen en hen met goede content weet te bewegen naar een actie zoals doneren. Na deze 45 minuten ben je niet alleen geïnspireerd, maar ook uitgerust met praktische tips en tools om AI effectief in te zetten om het maximale uit je fondsenwerving te halen en meer impact te maken.
    • Zaal 116 14.30 - 16.00 Prinsjesdag en de toekomst van de giftenaftrek Remco Keij en Wilbert van Vliet (HVK Stevens) foto: Remco Keij foto: Wilbert van Vliet Als er op Prinsjesdag één onderwerp onder het vergrootglas ligt, is het de giftenaftrek. Wordt deze cruciale fiscale stimulans voor donateurs beperkt, of blijft deze intact? Wat betekent dit voor de toekomst van filantropie in Nederland?

      Prinsjesdag valt dit jaar samen met de Vakdag. Zo kunnen we direct na de Prinsjesdag-aankondigingen het allerlaatste nieuws analyseren. Die aankondigingen worden normaliter verwacht om 15.15 uur, tijdens de start van deze sessie. We bespreken wat de nieuwe maatregelen betekenen voor goede doelen en kijken of de giftenaftrek, zelfs onder druk, nog steeds kan zorgen voor grotere donaties en sterkere betrokkenheid bij filantropische initiatieven.

      Onze experts laten zien hoe de giftenaftrek niet alleen particulieren, maar ook bedrijven en aandeelhouders kan stimuleren om te geven. Daarnaast delen we welke fiscale strategieën het beste werken voor verschillende donateurs en hoe goede doelen hier optimaal op kunnen inspelen. We willen daar ook samen over doorspreken: helpt de giftenaftrek ook in de ervaring echt? Spelen grote gevers daarbij een rol? En kunnen we de negatieve geluiden over de giftenaftrek met zijn allen keren?

      Remco en Wilbert willen organisaties zoveel mogelijk laten zien hoe zij de laatste maanden van 2024 optimaal kunnen benutten, juist nu er mogelijk wordt gekort op de giftenaftrek. Samen zorgen we ervoor dat de kracht van filantropie blijft groeien, ongeacht de besluiten van Prinsjesdag.
    • Zaal 115 14.30 - 15.15 Hoe marketing automatisering jou gaat helpen meer fondsen te werven Henri van Avezaath (Apteco) foto: Henri van Avezaath Je wil meer impact maken met je goede doel en je hoofd zit vol met ideeën voor creatieve campagnes, maar het managen van je huidige campagnes slokt je helemaal op. Hoe ga je dan ooit nog de tijd vinden voor die goede ideeën? Aan de hand van concrete voorbeelden van o.a. Plan International UK, Teenage Cancer trust, WWF UK en het Ministerie van Health zullen we laten zien hoe zij succesvol marketing automatisering hebben ingezet. Tijdens de sessie ontwerpt de zaal samen een geautomatiseerde journey om een eerste contactmoment om te zetten naar vaste donateur.

      Na afloop weet jij hoe je:
      - Tijd kunt besparen door repetitieve en voorspelbare campagnes te automatiseren,
      - Met behulp van segmentatie meerdere doelgroepen in één uiting gepersonaliseerd kunt aanspreken,
      - Donateurs bereikt via het kanaal van hun voorkeur binnen een campagne,
      - Campagnes kunt managen vanuit een overzichtelijk dashboard,
      - Meer kunt doen door slimmer te werken.
    • Zaal 112 14.30 - 15.15 De Social Impact Bond: maatschappelijke problemen oplossen met private investeerders Dieuwertje Roos en Laura Brouwer (Social Finance NL) foto: Dieuwertje Roos foto: Laura Brouwer Bij Social Impact Bonds (SIB’s) ligt de nadruk op het betalen voor het behaalde resultaten in plaats van de inspanning van bijvoorbeeld een non-profit. Investeerders dragen het risico als resultaten niet behaald worden. SIB’s worden niet voor niets resultaatfinanciering genoemd. Er wordt een hechte samenwerking aangegaan tussen financiers, investeerders en uitvoerders (maatschappelijke organisaties), waarbij impact wordt nagestreefd. Dat dit kan leiden tot betere resultaten voor de doelgroep/beneficiënten, blijkt uit het rapport ‘De toekomst van resultaatfinanciering’ van Social Finance NL die begin september verscheen.

      Private investeerders dragen het financiële risico, maar kunnen daar ook financieel voor beloond worden. Andere organisaties betalen pas als de vooraf gestelde impact behaald is. Dit zijn meestal organisaties die baat hebben bij de impact die bereikt wordt. Maar hoe kun je als NGO een SIB realiseren? En hoe kun je op de midden-lange termijn effectief en resultaatgericht samenwerken?

      In deze inspirerende workshop nemen Dieuwertje Roos en Laura Brouwer de deelnemers mee in de stappen die je kunt zetten. Tijdens de workshop komt ook een concrete casus aan bod. Stevig Staan, een Health Impact bond die als doel heeft om valincidenten onder 2.500 senioren in Noord-Limburg te verminderen door middel van diverse cursussen.
    • Zaal 111 14.30 - 15.15 Trends in geefgedrag (Geven in Nederland) René Bekkers, Marlou Ramaekers en Stephanie Koolen-Maas (Vrije Universiteit Amsterdam) foto: René Bekkers foto: Marlou-Ramaekers foto: Stephanie Koolen-Maas Prof. dr. René Bekkers, dr. Marlou Ramaekers en dr. Stephanie Koolen-Maas gaan in op de onderzoeksresultaten uit ‘Geven in Nederland 2024’. Geven in Nederland geeft o.a. antwoord op de volgende vragen: Uit welke bronnen zijn vrijwillige bijdragen aan goededoelenorganisaties afkomstig? Wat is de waarde van de bijdragen van Nederlandse huishoudens, nalaters, fondsen, bedrijven en loterijen? Welke maatschappelijke terreinen ontvangen hoeveel steun en op welke manier? Hoe zijn de hoogte en de wijze van geven in de afgelopen jaren veranderd?

      In deze sessie gaan ze in op verschillende trends die ze zien we in het geefgedrag in Nederland. Wat betekenen deze trends voor fondsenwervers en welke inzichten kunnen de onderzoeksresultaten fondsenwervers opleveren? Aan de hand van diverse onderzoeksresultaten praten en reflecteren René, Marlou en Stephanie met fondsenwervers in de zaal over verschillende trends en wat deze betekenen voor fondsenwervers in de praktijk.
    • Zaal 110 14.30 - 15.15 Hoe zet je jouw bestuur in bij het werven van grote gevers en sponsorpartners? Sofie Bienert, Joyce Smeltink (LVWB Fundraising) en Katrien van de Linde (Human Rights Watch) foto: Sofie Bienert foto: Joyce Smeltink foto: Katrien van de Linde Werft jouw bestuur of Raad van Toezicht al mee? En betrek jij ambassadeurs en collega’s bij het werven van grotere particuliere of zakelijke gevers of sponsorpartners? In deze interactieve sessie gaan Sofie Bienert en Joyce Smeltink van LVWB Fundraising in gesprek met Katrien van de Linde, directeur Human Right Watch Nederland (HRW).

      Je krijgt een kijkje in de keuken van HRW en leert van Van de Linde’s praktijkervaringen: hoe activeer je bestuurders, Raad van Toezichtleden, ambassadeurs en je collega’s? Hoe breng je het netwerk in kaart? Hoe benut je hun inzet optimaal? Tijdens deze sessie delen ze de succesfactoren én knelpunten van het proces.
    • Queens Club - Data Inside 14.30 - 15.15 Laat je inspireren om óók datagedreven fondsenwerver te worden! Arné Dutij (Data Inside), Marijke Leliveld (Rijksuniversiteit Groningen) en genomineeerde fondsenwervers foto: Arné Dutij foto: Marijke Leliveld Arné Dutij van Data Inside en Marijke Leliveld van het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen belichten het nut van datagedreven fondsenwerving. Ontdek hoe praktische voorbeelden en wetenschappelijke inzichten elkaar aanvullen en hoor van fondsenwervers hoe zij meer datagedreven zijn gaan werken om hun resultaten te verbeteren. In een boeiende sessie delen deze fondsenwervers hun succesverhalen en ontvangen zij de Aanmoedigingsprijs 2024.

      Je verlaat deze sessie met frisse ideeën en inspiratie om jouw fondsenwerving te versterken met data.
    • Netwerkplein 14.30 - 15.15 Community Table: Digitalisering van fondsenwerving: techniek, tools, organisatie, klaar zijn voor de toekomst. Hoe dan? Stefan Reiling Aan de 'Community tables' worden in kleine groepjes vragen van bezoekers besproken. Deze ronde de vraag van Stefan Reiling.

    15.15 - 15.45

    • 15.15 - 15.45 Wisselpauze

    15.45 - 16.45

    • Theaterzaal 15.45 - 16.45 In gesprek met Willemijn Verloop over sociaal ondernemen:  innoveren en opschalen voor meer impact Willemijn Verloop (Rubio Impact Ventures, Social Finance NL) foto:Willemijn Verloop Willemijn Verloop stond in 1995 aan de start van War Child Nederland en richt zich al ruim tien jaar op sociaal ondernemen en impact investeren. Vanuit die blik op de sector valt haar een gebrek aan ondernemerschap bij goede doelen en maatschappelijke organisaties op. Ze ziet fondsenwervers die ieder jaar opnieuw moeten strijden voor dezelfde euro en een hardnekkige voorkeur voor geoormerkt geld bij goede doelen. Volgens Willemijn houdt deze klassieke houding samenwerking, innovatie én impact in de sector tegen. 

      Op het podium van de Grote Theaterzaal praten we met Willemijn. Een gesprek over wat sociaal ondernemen en impact investing voor de huidige goededoelensector kan betekenen. Over haar drijfveren, ambitie en visie. Over het bereiken van échte impact. Hoe zorg je ervoor dat je op een efficiënte manier impact bewerkstelligt en hoe maak je die vervolgens schaalbaar? Wat moet er volgens haar in de non-profitsector veranderen en waarom wordt er niet méér samengewerkt?

       Willemijn houdt de Vakdagbezoekers een spiegel voor die je visie blijvend kan veranderen én de volgende dag toepasbaar is!

    16.45 - 18.00

    • 16.45 - 18.00 Borrel